Levia
0,-
Lukk
Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

Starte Nettbutikk?

24.05.2020

Vurderer du å starte nettbutikk?

Da håper jeg at min historie kan hjelpe deg.  

Da jeg skulle starte nettbutikk tilbake i 2016, så visste jeg ingenting. Jeg prøvde å ta kontakt med flere små nettbutikker jeg kom over på nett, for å prøve å høre om noen ville dele erfaringer. Jeg fikk ingen respons..

Siden jeg startet i 2016 så har jeg en flere ganger fått e-post eller meldinger av personer som ønsker å starte sin egen nettbutikk. Jeg har og venner og familie som lurer veldig på hvordan det fungerer med nettbutikk.

Siden jeg vet selv av erfaring at mange av oss som starter har lite/ingen erfaring, så tenkte jeg å dele mine erfaringer med dere i form av de vanligste spørsmålene jeg får.

----------

1. Hva trenger du for å starte nettbutikk?

Du trenger en datamaskin, en nettbutikkløsning og litt plass du kan lagre varer.

Jeg begynte selv med en bod i huset mitt. Det er fint å begynne slik i starten, da er du fleksibel i forhold til pakking og sparer kostnader i forhold til lagerleie.

Du bør og starte et firma, enten et AS eller enkeltmannsforetak. Informasjon om dette finner du på skatteetatens sine hjemmesider. Husk å søke om å bli MVA registrert når du bikker 50 000 i omsetning.

For å bestille varer, så trenger mange leverandører ditt Org.nr og da må du ha et firma registrert.

Du bør og skaffe deg et regnskapsprogram; for eksempel Fiken eller Eaccounting. Hvis du er helt grønn på regnskap, så ville jeg vurdert å hatt en regnskapsfører fra dag 1. Her kan du be om tilbud fra ulike regnskapskontorer eller eventuelt få en regnskapsfører til å kontrollere regnskapet ditt en gang i mnd for å se om du gjør det riktig.

Det er og veldig greit å ha en fraktavtale på plass (med bring eller postnord) . Det er så verdt det å sende pakker med sporing til kundene synes jeg. Folk liker å spore pakkene sine og sender du med sporing så er pakken i tillegg forsikret.

2. Hvordan velge nettbutikkleverandør.

Jeg har kun brukt en leverandør (mystore.no) og er fornøyd med de. Her er Klarna og Vipps integrert + gode fraktavtaler. Men jeg har måtte oppgradert planen min til den dyreste planen hos mystore for å få den beste fraktprisen, og det spørs jo litt om det er verdt det i lengden.

Jeg ville uansett sett etter nettbutikkleverandører med god support + mulighet for klarna og vipps. 

For min del var det viktig at det skulle være enkelt for både meg og kundene å være inne på nettsiden.

3. Hvordan gjør du det med lager?

Det er lurt å starte med lager hjemme(hvis man har plass), da det ikke koster deg noe. Men jeg synes det var veldig greit å flytte nettbutikken til andre lokaler.

Hovedgrunnen er at jeg ikke hadde noe skille på jobb og fritid. Jeg kunne like gjerne gå ned på "lageret" (Les:Boden hjemme) for å ta bilder kl 23.00 en fredagskveld og bruke søndagskvelden på pakking av ordre. Så mye av fritiden min gikk med til nettbutikken, som jeg heller burde brukt på å koble ut. En annen ulempe med lager hjemme var store trailere med vareleveringer i innkjørselen (midt i et byggefelt). 

Mitt tips hvis du skal ha lager i huset ditt, er å disponere tiden din riktig.

Hvor finner du varene?

Det er egentlig ganske så tilfeldig. Mye som popper opp på instagram og agenter/distributører som tar direkte kontakt. Flere distributører har mange merkevarer i porteføljen sin, slik at du kan bestille mange varemerker i en og samme ordre. Mange har en minimumsbestilling på 5000 kr og oppover.

I begynnelsen var jeg veldig opptatt av at jeg helst ikke skulle ha så mange merker som andre har. Dette går jo ikke an å henge seg opp i. For hvis produktene er bra og spennende, så kommer de i flere butikker etter hvert uansett.

Det handler mer om å ha en spennende produktmiks synes jeg og ha produkter som komplementerer hverandre (passer sammen).

Hva gjør du hvis noe kommer frem ødelagt til kunden?

Da ber jeg om et bilde av produktet og esken det kom i. Så ser jeg om dette enten har med vår pakking eller postnord som har vært for hardhent. Kunden får alltid valget om ny vare (hvis det ikke er utsolgt da), eller pengene igjen. Dette er en av risikoene ved å drive nettbutikk.

Hvis produktene har andre småfeil som ikke skyldes frakten, så tar jeg dette opp med våre leverandører igjen der vi får enten pengene igjen eller en rabatt på neste levering. Kunden får selvfølgelig refundering eller omlevering.

Hvordan selge via sosiale medier?

Dette er det mange som har kurs i, jeg har tatt noen onlinekurs og du finner nok mange hvis du søker litt. 

Salget i nettbutikken har med aktiviteten på instagram og facebook.

Siden jeg startet nettbutikken har jeg flyttet to ganger, fått en baby, opplevd at folk som står nær meg har det vanskelig + gjennomgått en ryggoperasjon. Livet skjer, og da er det overhodet ikke det å være online som er førsteprioritet. Sosiale medier og nettbutikkens aktivitet der går ned når andre ting tar mer tid.

Mitt tips her er å prøve å legge planer på hva du skal legge ut. Det går og an å bruke apper til å lage innlegg og sette på autopost (for eksempel min favoritt app: Planoly). Dette bruker jeg hvis jeg skal bort en helg og gjerne vil logge helt av.

Jeg bruker og promoteringsfunksjonen på instagram. Dette er betalte promoteringer. Her setter jeg ofte i gang 2-3 annonser samtidig, så ser jeg på annonsene etter 2 timer og ser hvilken som genererer mest klikk og aktivitet. Deretter stanser jeg de som ikke gir klikk og øker budsjettet på den som virker, Jeg evalurerer og fortløpende om annonsen faktisk gir salg. Betalte promoteringer er og veldig fint å bruke hvis du vil være litt "av" sosiale medier og likevel generere salg.

Fun fact (som gjelder for min nettbutikk)

- Søndag er den desidert beste salgsdagen!

- Regner det ute, så er det mange som handler. Skinner solen, så er det få.

- De fleste velger enten Klarna faktura eller Vipps som betaling. Det er jo mest lettvint, så det bruker jeg og selv når jeg handler.

Angående Klarna, så får man som butikkeier alltid pengene inn på konto innen en uke etter at varene er sendt. Det har ingenting å si for nettbutikken når kunden betaler fakturaen sin. Så det er jo en stor trygghet. 

Vipps er enda raskere på innbetalinger. Ofte går det bare en dag.

 

Her var mine tips i forhold til å starte nettbutikk. Jeg håper at du ble litt klokere.

Vil du vite mer, så har jeg notert mye om min egen prosess de siste årene og føler endelig at jeg er på riktig sti. Jeg holder derfor på med å lage en litt omfattende PDF med det jeg har lært og hvordan jeg jobber nå. Som går litt mer i dybden på både budjett, planlegging og konsept. Hvis du vil vite mer, så kan du melde deg på lagervarsel på når PDFen er tilgjengelig. 

Link: https://www.levia.no/products/starte-nettbutikk-pdf

Prisen på pdf vil være 199,- . Da det kommer til å ligge en god del timer med jobb for å ferdigstille denne.

 

 

 

 

 

Les mer...

Trykk Enter for å søke eller Esc for å lukke